Als je een leuke blog hebt geschreven, wil je natuurlijk dat deze ook gelezen wordt. Makkelijker gezegd dan gedaan! Je kunt het linkje naar al je kennissen sturen, flink adverteren of de blog op al je social media- kanalen plaatsen. Leuk voor de kort termijn, maar op de langer termijn heb je er niet zo veel aan. Gelukkig hebben we daar SEO voor, ook wel zoekmachine optimalisatie. In deze blog lees je daarom meer over SEO en alles wat er bij komt kijken. 

Wat is SEO? 

SEO staat voor ‘Search Engine Optimization’ en omvat alles wat wordt gedaan om online content (denk hierbij aan afbeeldingen, teksten of video’s) hoog te laten scoren in Google. Het doel hier van is om zoveel mogelijk potentiële klanten te bereiken en de ‘concurrentie’ achter je te laten. Essentieel bij het bereiken van de juiste doelgroep is vindbaarheid.

Om van je SEO een succes te maken zijn er een aantal stappen die genomen worden. Als je deze goed uitvoert, zal dit resulteren in meer bezoekers en beter scorende blog berichten. Als eerste bepaal je de zoekwoorden waar je op gevonden wil worden. Zelf gebruik ik hier Ubersuggest voor. Dit is een betaalde tool, maar zeker de investering waard. Daarna is het tijd voor het implementeren van de zoekwoorden en tot slot je online branding. 

SEO: zoekwoorden bepalen

Ruim 88% van alle internetgebruikers maakt gebruik van Google. Ruim 90% van deze zoekers zal niet verder komen dan de eerste pagina en ongeveer 55% drukt alleen op de eerste drie zoekresultaten. Tijd om naar de eerste pagina te stijgen dus!

Het is vooral heel belangrijk om het hoofdproduct of hoofdonderwerp in kaart te brengen. Zelf vonden wij dit bij Justliveblog een van de moeilijkste onderwerpen. We willen over gezondheid bloggen, maar ook over ons interieur of onze kinderen. Lekker breed dus! Als je je hoofdonderwerpen hebt bepaald moeten er synoniemen bedacht worden. Maak deze lijst zo compleet mogelijk. Een goed ezelsbruggetje is om te bedenken waar jij of je doelgroep op zullen zoeken. In ons geval was de vraag of onze bezoeker op ‘chronisch ziek’ zoekt of juist op ‘chronische ziekte’. Je kunt vervolgens de zoekvolumes bepalen in een tool als Ubersuggest. Het perfecte zoekwoord is relevant, heeft een hoog zoekvolume en een lage concurrentie. Helaas is dit het allerbeste scenario en komt dit heel weinig voor. Probeer daarom ook laag hangend fruit te zoeken. Dit zijn zoekwoorden met een iets lager zoekvolume, maar weinig concurrentie.

Webteksten schrijven

Goede content is ontzettend belangrijk voor een goede positie in Google. Zelfs zo belangrijk dat we hier nog een aparte blog over zullen schrijven. Om je toch alvast op weg te helpen heb ik de belangrijkste regels op een rijtje gezet:

  • Zorg dat de tekst leesbaar blijft en zorg dat er niet teveel keywords in de tekst voorkomen;
  • Zorg dat je blog uit minimaal 300 woorden bestaat. Wij adviseren om hier minimaal 200 woorden boven te zitten;
  • Gebruik kopteksten in je blog;
  • Bepaal een focus zoekwoord en hanteer een zoekwoorddichtheid van 2,5 a 3 procent;
  • Laat het zoekwoord terugkomen in je titel en een aantal tussenkopjes;
  • Zorg dat de content uniek is en niet gekopieerd en geplakt is.

Om te checken of onze teksten goed aan de SEO regels voldoen gebruiken wij de plug-in Yoast. Hier kun je een SEO vriendelijke titel invullen, maar ook een metatekst opgeven. Zorg ervoor dat elke pagina een metatekst krijgt. Dit is het tekstje wat bezoekers op Google zien. Hier moet het zoekwoord inzitten en een duidelijke call-to-action. Zorg verder dat de metatekst aantrekkelijk geschreven is en minimaal een keer het zoekwoord bevat. Daarnaast mag een metatekst ongeveer 156 tekens zijn, indien je hier bovenkomt wordt de tekst automatisch afgebroken.

Rechtenvrije afbeeldingen zoeken

Heb je je blog geschreven? Dan is het tijd om een afbeelding te zoeken. Wij stellen voor al onze blogs een uitgelichte foto in. Deze komt bovenaan de blog te staan, maar komt ook in het klein op de homepagina te staan als een nieuwe blog in de spotlight wordt gezet. Zelf gebruiken wij hier altijd gratis rechtenvrije foto’s voor. Hierdoor voorkomen we dat we voor foto’s hoeven te betalen en krijgen we geen claims aan onze broek. Er zijn meerdere sites waar je stockfoto’s kunt vinden, hieronder zijn
een aantal voorbeelden:

  • Pexels
  • Unsplash
  • Shutterstock
  • Pixabay
  • Depositphotos

Wil jij nog meer informatie over rechtenvrije foto’s? Lees dan de blog van Rieneke over stockfoto’s. Zij geeft niet alleen meer informatie over stockfoto’s, maar heeft ook een lijst met de beste rechtenvrije stockfoto sites.

SEO: Alt teksten

Een alt-tekst wordt gebruikt om een afbeelding te beschrijven. Zo kunnen zoekmachines als Google en bezoekers met een visuele beperking begrijpen waar de afbeelding over gaat. Wij zorgen dat we hier ook altijd onze focus keyword in terug laten komen, maar zorg dat je dit niet te vaak doet. Google houdt niet van keyword stuffing. Gebruik je WordPress? Dan kun je de alt teksten als volgt toevoegen:

  • Ga naar de blog waar je een foto aan toe wil voegen;
  • In de rechterbalk van het scherm scroll je naar Uitgelichte afbeelding of naar de foto tussen de tekst;
  • Je klikt Uitgelichte afbeelding kiezen of klikt op de foto in de tekst;
  • Bestand uploaden, hier upload je je foto;
  • Klik op de foto en aan de rechterkant ga je naar Alt tekst.

Zorg dat de alt tekst kort maar pakkend is en een goede representatie van de afbeelding geeft.

Branding

Branding is essentieel voor een bedrijf. Ook online speelt dit een grote rol voor het behalen van een toppositie in Google. Gelukkig zijn er heel wat online manieren om je naamsbekendheid te vergroten.

Linkbuilding

Hoewel de waarde hiervan geleidelijk afneemt, is linkbuilding nog steeds belangrijk om hoge posities te behalen. Linkbuilding houdt in dat andere websites jouw website aanbevelen. Dit doen ze middels
linkjes. Voorbeelden van linkbuilding zijn: een verwijzing op locatiepagina’s, fora, blogs, startpagina’s en websites die producten aanbieden in ruil voor een blog.

Social media

Social media is enorm belangrijk voor online exposure. Elke like op een bericht, zorgt ervoor dat meer mensen het bericht zien. Probeer daarom alle blogs ook zelf te liken. Door elk bericht te liken til je de blog niet alleen naar een hoger niveau, je wordt ook een leukere partij voor eventuele samenwerkingen. Ook Google hecht veel waarde aan wat je lezers van je vinden op sociale media. Denk hierbij aan Facebook, Twitter en Instagram. Het is belangrijk dat je kanalen persoonlijk zijn, je berichten deelbaar zijn en een krachtige call to action hebben. Denk hierbij aan mooie foto’s en quotes.

Heb jij nog vragen over SEO of wil je een workshop volgen? Neem dan vooral contact met ons op. Wij helpen je graag.

Wil jij deze blog nog op een later moment terug lezen? Sla hem nu op in jouw Pinterest bord!