Een eigen bedrijf, er komt zoveel bij kijken! Tegenwoordig, nu Social Media niet meer weg te denken is bij het ondernemen moet je aan branding doen. Wat houdt dit nou allemaal in?
Branding oftewel merkstrategie
Branding, oftewel merkstrategie, houdt in dat je een look geeft aan je bedrijf. Dat als mensen iets zien en ze direct herkennen dat het jouw bedrijf is. Althans, dat hoop je er mee te bereiken. Het moet een beleving worden. Mensen moeten iets voelen als ze er naar kijken. Ze moeten je blogs willen lezen, je bedrijf in willen huren voor een klus, enzovoorts. Bij Justliveblog.nl zijn wij hier altijd erg druk mee bezig. Zo ben ik momenteel een hele nieuwe look voor de blog aan het neerzetten en het leek mij leuk om jullie, de ondernemers onder jullie, hier meer over te leren. Want hoe blijf je nou vernieuwend in de wereld van Social Media?
Waar begin je?
Mocht je zelf een creatief persoon zijn dan kan je dit in principe zelf, maar je kan er ook iemand voor inhuren. Tegenwoordig zijn er zoveel mogelijkheden waar je inspiratie vandaan kan halen, Instagram, Facebook, maar vooral Pinterest. Maak hier een bord aan met de naam Branding- “naam van je bedrijf” en begin te zoeken naar logo’s die je mooi vindt, kleuren, vormen, patronen. Wil je het rustig en strak houden of juist sierlijk en kleurrijk? Wil je er goud of zilver bij? Glitters? Alles kan! Zolang het maar jou uitstraalt.
Waarmee ga je je merkstrategie mee vormgeven?
Zelf werk ik graag met Canva, dit is een app, maar ook goed te gebruiken op een laptop of computer. Zelf vind ik het fijn om op de computer te werken voor grote dingen maar voor een quote of iets kleins doe ik het ook makkelijk op mijn telefoon. Je hebt een gratis versie en een Pro versie die 11,99 per maand kost of 109,99 per jaar kost voor 5 personen. Het mooie van Canva Pro is dat je achtergronden van foto’s kan verwijderen dus bijvoorbeeld als jij een foto van jezelf wilt gebruiken waar de foto verder lelijk is of niet zakelijk genoeg kan je dit heel gemakkelijk met één vinger op de knop verwijderen. Of denk aan een product!
Voorbeeld:
Het mooie ervan is dat er allemaal voorbeelden van formaten kant en klaar staan, dus je kan direct klikken op Instagram formaten, Facebook, Pinterest, maar ook logo’s, flyers, zelfs voor mokken of fotoboeken, werkelijk alles.
Daarnaast kan je heel gemakkelijk in Canva onder “merkmateriaal” je logo’s, kleuren, en lettertypes toevoegen zodat je die heel makkelijk en snel kan gebruiken. Ideaal dus. Daarnaast staan er ook standaard templates in die je kan aanpassen naar jouw behoefte, dus ook als je niet heel handig bent met design dan kan je het alsnog gebruiken.
Wat heb je allemaal nodig voor je merkstrategie?
Oke, we hebben het dus gehad over het uitzoeken wat je mooi vindt qua design voor je merk, over een app waar je je look mee kunt uitwerken en nu gaan we het hebben over wat je allemaal nodig hebt en wat slim is om te maken.
- Je stijl
- Logo’s
- Kleuren
- Lettertypes
- Patronen
- Brand board
- Sjablonen voor Social Media
Onze stijl
Qua branding hadden we een heel strak logo en een strakke site met een hint van pastel tinten, met name zacht roze en goud. Nu hebben we gekozen voor roze en rood, met goud en wat andere kleuren zoals bordeaux, oranje, ijsblauw, petrol, blauw/groen, wit en zwart. Verder hebben wij gekozen voor een Retro vibe, heftig, aanwezig maar waar je direct blij van wordt! Veel patronen, vormen, kleur en gemixt met goud!
Logo’s
Een logo is super persoonlijk. Zorg dat hij herkenbaar is en duidelijk. Maar maak meerdere varianten op je logo zodat je variaties hebt. Wij hebben nu gekozen voor de volgende logo’s, zodat we kunnen afwisselen:
Merk kleuren
Merk kleuren zijn onwijs belangrijk, het zorgt ervoor dat je merk een eenheid wordt. Zorg voor een aantal basiskleuren en wat tinten waar je wat variatie mee kan aanbrengen. Onze keuze is dus vooral Roze tinten, rood, bordeaux, goud en wat extra tinten om mee te varieren zoals wat blauw tinten, oranje en basis kleuren: wit en zwart.
Lettertype
Wij hebben gekozen voor 3 retro lettertypes. Een strakke met rondjes in de letters, een krullerig lettertype en eentje wat meer retro is. Je moet natuurlijk gewoon gaan kijken wat jij mooi vindt, wat bij je past en bij de look die je wilt uitstralen.
Patronen
Ook patronen zijn super persoonlijk. Wij hebben gekozen voor zelfgemaakte, vrij heftige patronen, met name verschillende tinten roze en rood. Maar wel die er voor zorgen dat je aandacht gelijk getrokken wordt. Wij worden er vrolijk van!
Brand board
Een brandboard maken is ideaal om te zorgen dat je niet 1000 verschillende dingen gaat maken. Dat je blijft bij je kleuren, je lettertypes en je stijl. Ik denk dat dit op merkstrategie gebied net zo belangrijk is als bijvoorbeeld het zo duidelijk mogelijk maken van wie je klant is. Dit is ook overigens iets wat bij je klant moet passen, niet alleen bij jou. Wij hebben hier voor gekozen om een vrolijk gevoel te geven. Wat wil jij met je brand uitstralen? Zet dit ook eens op je brand board! Er zijn geen “regels” over wat er precies op moet. Dit zijn een beetje de basics. Maar in principe kan je alles er op zetten wat JIJ belangrijk vindt. Mocht je zoeken naar een formaat om dit op te maken, ik heb bij Canva gezocht naar een lege Infographic en die zelf gemaakt zoals ik dit wilde. Op Pinterest staan overigens super veel voorbeelden mocht je meer inspiratie willen!
Sjablonen voor Social Media
Sjablonen zijn templates die je maakt om dingen op Social Media te delen. Dit kan bijvoorbeeld een rand zijn die je om elke foto doet op je feed op je instagram zodat het een geheel wordt. Als je een design gemaakt hebt die je vaker wilt gebruiken dan kan je die heel makkelijk opslaan in Canva als Sjabloon. Dit doe je door rechts bovenin op de 3 puntjes te drukken als je klaar bent met je design en dan zoek je sjabloon en klik je hier op en je selecteert een map. Ik heb een aparte map gemaakt waar ik ze allemaal opsla en dan apart voor Instagram, Facebook en Pinterest. Hieronder wat voorbeelden:
Sjablonen voor Instagram
Zoals je ziet in dit bovenstaande sjabloon kan je heel gemakkelijk de titel aanpassen en de foto van de blog invoegen.
Sjabloon voorbeelden Pinterest
Zoals je ziet zoek ik lichte stockfoto’s waar veel roze in terugkomt zodat alles een geheel blijft vormen.
Ik hoop dat deze blog je een stukje verder heeft kunnen helpen in jouw proces met je onderneming!
Heb jij nog vragen? Laat dan hieronder even een reactie achter of stuur een reactie of DM op Instagram.