Als online ondernemer speelt mijn ‘werkzame leven’ zich vooral online af. Ik ben gespecialiseerd in digitale media, heb een mooie website en ook uitnodigingen voor sollicitatiegesprekken/ opdrachtbesprekingen ontvang ik grotendeels online. Veel van deze berichten krijg ik via mijn LinkedIn- pagina. Ben jij op zoek naar een nieuwe baan? Of kun je wel wat meer opdrachten gebruiken? In deze blog lees je waar een goede LinkedIn- pagina aan moet voldoen.

Gebruik je volledige naam op LinkedIn

Op LinkedIn draait het allemaal om zakelijk contact. Gebruik daarom altijd je echte naam. Dit staat een stuk professioneler dan een nickname en bovendien weten ze gelijk welke naam ze boven je contract moeten zetten!

Headline

Elk profiel op LinkedIn heeft een headline. Dit is naast je foto en naam het eerste wat iemand van je te zien krijgt. Zorg daarom dat dit aantrekt en laat zien wat je kan. Nu moet ik zeggen dat mijn headline niet heel goed is en vooral laat zien wat ik kan, maar tot op heden krijg ik er nog aardig wat connectie verzoeken mee! De headline is ook geschikt om je netwerk te laten zien dat je op zoek bent naar een nieuwe baan, vertel er wel even bij in welke branche je op zoek bent. Zo zorg je dat je alleen gerichte uitnodigingen krijgt.

headline

Zorg voor een goede foto

Een goede foto van jezelf is ontzettend belangrijk op LinkedIn. Dit is namelijk het eerste wat een bedrijf of recruiter van je ziet en de uitgelezen kans om een onuitwisbare indruk achter te laten. Nu kun je natuurlijk een bikini foto plaatsen om te zorgen dat ze je bij dat ene leuke bedrijf nooit meer vergeten, maar dit is niet de manier waarop je indruk wil maken. Zorg daarom voor een mooie, zakelijke foto en laat je profiel de rest doen.

foto linkedin

Vertel wat je kan

LinkedIn biedt de mogelijkheid om een samenvatting toe te voegen aan je profiel. Deze samenvatting is eigenlijk het best te vergelijken met een elevator pitch. Je schrijft over je kwaliteiten en laat tegelijk zien waarom een bedrijf nou uitgerekend jou moet uitnodigen voor een sollicitatiegesprek. Mijn grote valkuil is dat ik makkelijk 3 a4-tjes over mezelf kan schrijven. Heel interessant, maar niet voor een recruiter die dagelijks honderden LinkedIn profielen ziet. Probeer deze recruiter in ongeveer 30 seconden te verleiden (lees: ongeveer 3 alinea’s). Less is more!

Vaardigheden

Je kunt op je LinkedIn profiel 50 vaardigheden/ skills toevoegen. Zorg dat deze vaardigheden ook daadwerkelijk relevant zijn voor jou als persoon en voor jou als ondernemer/ werknemer. Als mensen  uit jouw netwerk zich in deze vaardigheden vinden, kunnen zij je hiervoor onderschrijven. Dit is een stuk waardevoller dan wanneer jij de enige bent die vindt dat je ergens goed in bent. Het is erg verleidelijk om aan zoveel mogelijk mensen te vragen om je te onderschrijven, maar let wel op dat het relevant moet zijn. Ook recruiters kunnen makkelijk doorklikken om te kijken of iemand wel gespecialiseerd is in het betreffende vakgebied.

vaardigheden

Werkzaamheden

Het is mogelijk om op LinkedIn slechts het bedrijf waar je gewerkt hebt en je functie in te vullen. Lekker makkelijk, maar het kan veel effectiever! Dit is namelijk de plek waar je kan laten zien wat je geleerd hebt van je voorgaande functies en wat je werkzaamheden zijn geweest. Zo wordt het veel makkelijker om een passende baan aangeboden te krijgen. Dit heb ik overigens ook bij mijn opleidingen gedaan. Schrijf wat voor vakken je hebt gevolgd en aan welke competenties je hebt gewerkt. Zo geef je een duidelijk beeld van wie jij bent, maar ook van wat je kan en geleerd hebt.

Voeg je netwerk toe

Als je net klaar bent met school, heb je als het goed is al een enorm groot netwerk. Denk aan klasgenoten, vrienden, leraren en collega’s van bijbanen- en stages. Je kunt natuurlijk ook mensen toevoegen die je interessant vindt, of mensen met een groot netwerk. Hou wel in je achterhoofd dat niet iedereen op verzoeken ingaat van mensen die ze niet kennen.

Aanbevelingen

Referenties zijn altijd ontzettend belangrijk geweest. Iemand kan nog zo overtuigend zijn, maar een garantie dat diegene net zo goed is als hij zegt heb je niet. Vaak worden er dan referenties gebeld om te kijken hoe je in voorgaande banen presteerde. Ook op LinkedIn kunnen mensen aanbevelingen over je schrijven. Heb je een leuke stage achter de rug? Een mooi project afgerond? Of heb je al 5 jaar een bijbaan? Vraag om een aanbeveling bij je manager of directe collega’s!

aanbeveling

Conversatie aangaan

Last but not least; ook het aangaan van conversaties, discussies en dialogen zijn enorm belangrijk. Dit kun je doen door zelf berichten te delen over bijvoorbeeld je vakgebied, of door op andere berichten te reageren. Hiermee zorg je dat je zichtbaar bent en kom je in contact met mensen binnen- en buiten je netwerk. Een ideale manier om jezelf goed te presenteren dus!